Belote
Kategoria: Yhdistelmätikkipelit
Ranskassa suosittu korttipeli, Belote, on aikoinaan ollut suosittu peli myös Iso-Britanniassa ja Saksassa. Anglosaksisessa maailmassa Belotea pelataan eri nimillä, ja hieman eri pelisäännöin. Ehkä suomalainenkin pelaaja on sattunut pelaamaan Belotea, mutta jollakin näistä nimistä: klaberjass, kalabrias, klob, klab, clob, clabber, tai clubby. Belotea on pitkään pidetty eräänä parhaista kahden pelaajan korttipeleistä, joka asettaa melko suuret vaatimukset pelaajien taidoille. Tätä peliä voidaan toki pelata myös kolminpelinä, samoin neljän hengen pelinä, sekä Jo-jottena.
Kortit ja niiden arvot
Belotessa käytetään 32 kortin pakkaa. Siis 52:n kortin pakasta on otettu pois kortit 2–6. Valtissa on tämä korttien arvojärjestys: sotamies, 9, ässä, 10, kuningas, rouva, 8, 7. Muissa maissa on tämä arvojärjestys: ässä, 10, kuningas, rouva, sotamies, 9, 8, ja 7.
Korttien jakaminen
Se, kumpi jakaa kortit ensin, ratkaistaan nostamalla kortti pakasta. Pienemmän kortin saanut jakaa. Korttien nostossa arvojärjestys on normaali, ja ässä on korkein. Ensimmäisen jaon jälkeen jakovuorot vaihtuvat. Jakan sekoittaa ja vastustaja nostaa pakan. Kummallekin pelaajalle jaetaan kuusi korttia, kolme kerrallaan. Kolmastoista kortti käännetään pöydälle näkyville pakan viereen.
Tarjoaminen
Etumies aloittaa tarjoukset joko hyväksymällä, passaamalla, tai ehdottamalla uutta jakoa.
Hyväksyminen tarkoittaa, että etumies hyväksyy käännetyn kortin maan valtiksi. Hän sitoutuu voittamaan pelin, eli saamaan enemmän pisteitä kuin vastustaja. Jos etumies ehdottaa uutta jakoa, saa jakaja päättää suostuuko hän siihen vai kieltäytyykö hän. Mikäli jakaja kieltäytyy, on etumiehen pakko pelata ja yritettävä saada enemmän pisteitä kuin jakaja.
Jos etumies passaa, on jakajan vuoro tarjota. Hänellä on samat kolme mahdollisuutta (hyväksyykö, passaako, ehdottaako jakoa). Mikäli hänkin passaa, on jälleen etumiehen vuoro, joka voi sitten ehdottaa uutta jakoa tai passata jälleen. Ellei jakaja suostu uuteen jakoon, on etumiehen pakko pelata. Silloin hän saa määrätä valtiksi jonkin muun maan kuin käännetyn kortin. Jos etumies passaa toistamiseen, voi jakaja joko määrätä uuden valtin, tai passata. Jälkimmäisessä tapauksessa tulee uusi jako, mutta jakovuoro siirtyy etumiehelle.
Yhdistelmien ilmoittaminen
Valtin määräämisen jälkeen jakaa jakaja vielä kolme korttia kummallekin. Ylijääneitä kortteja ei käytetä pelissä, vaan ne laitetaan sivuun. Pakan alimmainen kortti on kuitenkin näytettävä kummallekin pelaajalle. Sen jälkeen pelaajat ilmoittavat yhdistelmänsä. Niitä ovat:
- kolmen sarja: 20 pistettä
- kolme perättäistä korttia samaa maata
- neljä sarja: 50 pistettä
- neljä tai useampia perättäisiä kortteja samaa maata
Korttisarjoissa on tavallinen arvonsa, eli arvokkaimmasta alkaen: ässä, kuningas, rouva, sotamies, 10, 9, 8, ja 7.
Etumies aloittaa ilmoittamisen sanomalla pisimmän sarjansa pistearvon, siis 20, tai 50. Ellei jakajalal ole parempaa, hän sanoo ”riittää”. Etumies saa silloin pisteet kaikista yhdistelmistään eikä jakaja saa mitään. Jos jakajalla on parempi sarja, kuten 50 pisteen sarja, ja etumiehellä ei ollut kuin 20 pisteen sarja, hän sanoo ”ei riitä”. Silloin hän saa pisteet kaikista yhdistelmistään — etumies ei saa pisteitä lainkaan.
Mikäli jakajalla on samanarvoinen yhdistelmä, hän sanoo ”samat”. Silloin ratkaisee se, kummalla on sarjan korkein kortti. Jos sarjojen korttien arvot ovat samat, voittaa valttisarja muut. Jos käy niin, ettei kummallakaan ole valttisarjaa, ei pisteitä tule kummallekaan.
Näin Belote kulkee
Korttipelissä tavoitellaan parasta maata valtiksi, sekä yhdistelmistä saatavia pisteitä, ja omiiin tikkeihin eräiden arvokorttien saamista.
Korttiyhdistelmät on ilmoitettava ennen ensimmäisen tikin pelaamista. Jos etumies on lyönyt korttinsa ensimmäiseen tikkiin ilmoittamatta sitä ennen yhdistelmiään, saa jakaja pisteet kaikista yhdistelmistään, mikäli hän ilmoittaa ne ennen kuin lyö korttinsa tikkiin.
Valttimaan seitsikon saa vaihtaa ennen pelin alkamista käännettyyn valttikorttiin.
Etumies lyö ensimmäisen kortin riippumatta siitä, kumpi on saanut pelin. Hän voi lyödä minkä kortin tahansa. Maata on tunnustettava, mutta jos samaa maata ei ole, on pakko lyödä valttia. Ellei valttiakaan ole, pelaaja saa lyödä tikkiin haluamansa kortin kädestään. Ainoastaan valttia pelattaessa on pakko ottaa kiinni isommalla kortilla, jos mahdollista.
Tikin voittaa se, joka on lyönyt korkeamman kortin pelattua maata, taikka valtin. Tikin voittaja lyö ensimmäisen kortin seuraavaan tikkiin.
Pisteytys
Belotessa jaetaan pisteitä alla näkyvällä tavalla.
- Pariskunta: 20 pistettä
- Valttimaan kuningas ja rouva samassa kädessä riippumatta siitä, kumpi saa kortit tikkeihinsä. Pariskunta on ilmoitettava viimeistään silloin, kun lyö toisen korteista pöytää, mutta sitä ei ole pakko ilmoittaa.
- Arvokortit:
- Valttisotamies: 20 pistettä
- Valttiyhdeksikkö: 14 pistettä
- Ässät: 11 pistettä
- Kympit: 10 pistettä
- Kuninkaat: 4 pistettä
- Rouvat: 3 pistettä
- Sotamiehet (muut kuin valttisotamies): kaksi pistettä
- Viimeinen tikki: 10 pistettä
- Pelin viimeisen tikin saaja saa 10 pistettä.
Pisteiden laskeminen
Sitten kun peli on pelattu, kumpikin pelaaja laskee saamansa pisteet yhteen. Jos sitoumuksen tekijällä on vastapelaajaa enemmän pisteitä, molempien pisteet merkitään pistetaulukkoon. Jos molemmilla on yhtä paljon pisteitä, saa vastapelaaja omat pisteensä taulukkoon, mutta sitoumuksen tekijä ei mitään. Jos vastapelaajalla on enemmän pisteitä kuin sitoumuksen tekijällä, hän saa pistetaulukkoon hyväkseen sekä omat että vastustajan pisteet. Tällöin on siis sitoumuksen tekijän peli mennyt metsään.
Erän voittaa ensimmäiseksi 500 pistettä saanut pelaaja. Jos käy niin, että kumpikin pelaaja saavuttaa tuon pistemäärän samanaikaisesti, pelataan peli kuitenkin loppuun ja erän voittajaksi valitaan se, kummalla oli enemmän pisteitä.
Rangaistukset
Jos jakaja kääntää kortteja jakaessaan jonkin kortin oikein päin, tai jos pakassa on kortteja kääntyneinä, joutuu hän suorittamaan jaon uudelleen.
Jos jompikumpi pelaajista on saanut liian vähän tai liian paljon kortteja, etumies saa ratkaista, jaetaanko kortit uudelleen vai korjataanko virhe. Mikäli kortteja on liian vähän, otetaan pakasta niitä tarpeellinen määrä lisää. Jos niitä on liian paljon, vetää vastustaja ne asianomaisen kädestä pois. Jos toinen pelaaja on nähnyt tämän kortin, on vastustajalla oikeus nähdä ne.
Väärällä vuorolla tehty ilmoitus tehty ilmoitus kumoutuu. Ilmoituksen tekijän on kuitenkin uusittava ilmoitus vuorollaan, jos se on mahdollista.
Mikäli maata ei tunnusteta, rangaistaan pelaajaa antamalla hänelle 50 pistettä.
Pelaajien määrä: 2.