Davosin jazz
Kategoria: Tikkipelit tarjouksin
Helppo ja hauska seurapeli, jossa käytetään tavallista 52 kortin pakkaa. Korttipakasta poistetaan pelaajien lukumäärästä riippuen seuraavat kortit:
- kolme pelaajaa = poistetaan ruutukakkonen.
- neljä pelaajaa = kortteja ei poisteta.
- viisi pelaajaa = poistetaan ruutukakkonen ja herttakakkonen.
- kuusi pelaajaa = poistetaan kaikki kakkoset.
- seitsemän pelaajaa = poistetaan kaikki kakkoset, paitsi ristikakkonen.
Davosin jazz käsittää kuusi jakoa, joista viisi ensimmäistä on misääripelejä. Niissä on vältettävä eräiden korttien ottamista. Viimeisessä jaossa voittajan ratkaisee se, kuka pääsee ensimmäisenä korteistaan eroon.
Jakaminen
Korkeimman kortin nostaja jakaa. Jakaja sekoittaa pakan, ja hänen oikealla puolellaan oleva nostaa. Kaikki kortit jaetaan yksitellen ja myötäpäivään.
Pelin kulku
Viidessä ensimmäisessä jaossa noudatetaan seuraavassa esitettyjä sääntöjä: etumies lyö pöytään haluamansa kortin. Jokainen panee tikkiin kortin lisää tunnustaen maata, jos voi. Tikki menee sille, jolla on korkein kortti pelattua maata. Tikki laitetaan kuvapuoli alaspäin tikin saajan eteen. Tikin saaja aloittaa seuraavan jaon.
1. jako
Peli pelataan misäärinä, joten on siis vältettävä tikkien ottamista. Jokaisesta tikistä joutuu maksamaan pelikassaan yhden pelimerkin. (Esimerkiksi kolikon, tulitikun, sätkäfiltterin, Kettu-karkin, tms.)
2. jako
Peli pelataan ristimisäärinä. Jokaisesta rististä, jonka joutuu tikeissä ottamaan, joutuu maksamaan pelikassaan yhden pelimerkin.
3. jako
Peli pelataan misäärinä, jossa vältetään ottamasta rouvia. Jokaisesta rouvasta joutuu maksamaan pelikassaan viisi pelimerkkiä.
4. jako
On vältettävä ottamasta ristikuningasta. Ristikuninkaan ottaja joutuu maksamaan pelikassaan 15 pelimerkkiä.
5. jako
On vältettävä ottamasta viimeistä tikkiä. Sen ottaja joutuu maksamaan pelikassaan 20 pelimerkkiä.
6. jako
Peli muuttuu nyt eräänlaiseksi pasianssipeliksi. Etumies alkaa. Jos hänellä on seitsikko kädessään, hänen on laitettava se pöydälle kuvapuoli ylöspäin. Ellei hänellä ole ainoatakaan seitsikkoa, on hänen passattava. Vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Jos seitsikko on lyöty, voi vuorossa seuraava rakentaa sille: sen yläpuolelle kahdeksikosta alkaen ja alaspäin kuutosesta lähtien — korttien on oltava samaa maata. Pelaajalla on myös oikeus pöydätä jokin toinen seitsikko. Tällä tavalla jatketaan, jokaisen laittaessa kortin vuorollaan. Ellei kykene pistämään korttia pöytään, on maksettava pelikassaan yksi pelimerkki. Pelin voittaa se, joka pääsee ensimmäisenä eroon korteistaan.
Tämän jaon mukaista peliä pelataan myös erillisenä pelinä nimeltä seiska tai fan-tan.
Voitto
Viimeisen jaon voittaja saa pelikassan itselleen. Jos pelaajia on enemmän kuin neljä, on syytä jakaa kassa esimerkiksi siten, että korteista ensimmäisenä eroon päässyt saa kaksi kolmasosaa (eli 75 %), ja sitä seuraava saa viimeisen kolmasosan (25 %). Jos pelaajia on kuusi tai seitsemän, voidaan pelikassa jakaa näin: voittaja saa puolet (eli 50 %), sitä seuraava saa kolmasosan (~30 %) ja kolmas saa kuudesosan (~16 %).
Se osa pelikassasta, jota ei voida jakaa täysinä pelimerkkeinä, jää seuraavan pelin pohjakassaksi.
Peliohjeita
Viisi ensimmäistä jakoa ovat misääreitä, joissa on vältettävä tikkejä ja tiettyjä kortteja. Yleensä on pyrittävä pelaamaan pois lyhyin maa, että saavutetaan siinä renonssi. Jos joku toinen pelaa myöhemmin sitä maata, pääsee itse heittämään pois huonoja korttejaan. Jos samasta maasta on pari pientä korttia, saattaa joskus olla edullista pelata ne heti pelin alussa. Tarkoituksena on, että joku vastustajista joutuu ottamaan tikit, joihin muut voivat heittää huonoja korttejaan. Loppupelissä on luonnollista pelata sitä maata ensin, joka on itsellä mahdollisimman pitkä.
Pelaajien määrä: 3-7.