Kullankaivaja
Kategoria: Arvokorttitikkipelit
Kullankaivajan pelaamiseksi tarvitaan yksi tavallinen 52:n kortin pakka. Jos pelaajia on kolme, poistetaan pakasta ristikakkonen. Sotamiehet, eli jätkät, ovat korkeimpia kortteja, niin sanottuja kullankaivajia. Muut kortit ovat tavanomaisessa järjestyksessä: kuningas, rouva, 10, 9, jne. Ässä on arvoltaan alin. Patasotamies on kullankaivajista arvokkain, eli ”iso kullankaivaja”. Pataässää voidaan sanoa lapioksi, ja sillä voi olla pelin jälkeen oma merkityksensä.
Tässä korttipelissä pyritään saamaan eräitä arvokortteja pisteiden kerryttämiseksi. Arvokortit ja niiden pistearvot ovat tällaiset:
- Iso kullankaivaja: 15 pistettä
- Muu kullankaivaja 11 pistettä
- Kymppi: 10 pistettä
- Ässä: viisi pistettä
- Kuningas: kolme pistettä
- Rouva: kaksi pistettä
Jakaminen
Pakasta korkeimman kortin nostanut pelaaja jakaa kortit myötäpäivään yksitellen. Jokaiselle jaetaan viisi korttia. Loppupakka laitetaan pöydälle kuvapuoli alaspäin.
Pelin kulku
Etumies aloittaa haluamallaan kortilla. Muut lyövät vuorollaan korttinsa tikkiin. Muuta on tunnustettava, jos voi. Ellei maata voi tunnustaa, on pakko lyödä kullankaivaja. Jos pelaajalla ei ole sitä, hän saa laittaa minkä tahansa muun kortin kädestään. Maata on tunnustettava myös silloin kun tikki on aloitettu kullankaivajalla. Ellei maata voi silloin tunnustaa, on tikkiin lyötävä toinen kullankaivaja.
Kun kädestä on lyöty kortti, saa ottaa pakasta päällimmäisen kortin. Silloin pelaajalla on jälleen kädessä viisi korttia. Tikin saa se, joka löi pelatun maan korkeimman kortin, tai kullankaivajan. Mikäli tikissä on useita kullankaivajia, niin silloin tikin saa ison kullankaivajan lyöjä. Ellei iso kullankaivaja ole mukana, tikki menee sille, joka on ensimmäisenä lyönyt kullankaivajan.
Tikin saaja aloittaa seuraavan pelin. Kun pakan kortit ovat loppuneet, jatketaan peliä käsikorteilla. Pisteet lasketaan. Eniten pisteitä saanut on voittaja. Jos useammalla on yhtä monta pistettä, voittajaksi valitaan se pelaaja, jolla on lapio. Tässä voidaan sopia myös siitä, että pelataan kunnes joku saa kerättyä 250 pistettä itselleen.
Neljän hengen peliä voidaan pelata joukkueittain. Silloin vastapelaajat istuvat vastakkain.
Peliohjeita
Kullankaivajat ja kympit ovat arvokkaimpia kortteja. Kullankaivajat ovat samalla korkeimpia kortteja, joten siihen pelaaminen on selvää. Kymppien suhteen kannattaa toimia harkiten. Kympillä ei kannata aloittaa ellei se ole korkein maassaan, ja ellei ole varmaa, että toiset voivat tunnustaa maata tai että kullankaivajat on jo pelattu. Jos tikin voi ottaa viimeisenä, on aina käytettävä kymppiä.
Pelaajien määrä: 2-4.